Jak pewnie wam wiadomo, by oszukać ludzkie oko, że widzi ruch, a nie statyczne obrazy, wystarczy jedynie 12 rysunków wyświetlonych w ciągu jednej sekundy. Niskobudżetowe animacje często wykorzystują tę zasadę, jednak warto pamiętać o tym, że płynny ruch uzyskuję się dopiero przy 24 rysunkach na sekundę*, a bardzo dynamiczne sceny zawierają ich jeszcze więcej. Przeliczając to wszystko na całość trwania animowanej produkcji otrzymujemy bardzo dużą ilość rysunków, które należy stworzyć i już tutaj nie jedna osoba złapie się za głowę, ile to wymaga pracy.
To jednak nie wszystko!
Skupiając się na tym, ile gotowych klatek potrzeba na całą animację, nikt nie zwraca uwagi na to, ile pracy wymaga stworzenie takiej pojedynczej klatki i właśnie o tym chciałabym dzisiaj opowiedzieć :).
* – Animacje Disneya tworzone są średnio z 16 klatek na sekundę, a niektóre ujęcia w japońskich serialach animowanych potrafią zejść nawet do 9 klatek.
Etapy tworzenia pojedynczej klatki
1. ROUGH / SZKIC ANIMACJI
To pierwszy etap tworzenia pojedynczej klatki i wygląda on tak, że animator uchwyca tutaj wyłącznie ogólną bryłę postaci i skupia się na animacji ruchu, a nie stworzeniu ładnych rysunków. Na tym etapie nieraz trudno ocenić, co w ogóle przedstawia dana klatka.
CIEKAWOSTKA:
Jeśli myślicie, że animator zajmuje się stworzeniem ślicznego rysunku i ładnie wyglądającego ujęcia, to niestety jesteście w dużym błędzie. Animatorzy mają za zadanie zobrazować ruch postaci, a nie jej wygląd. Oczywiście dużo zależy od samego animatora, jednak często wykonuje on wyłącznie szkicową wersję animacji, a całą resztą zajmują się jego asystenci, którzy muszą odwzorować wygląd postaci bazując na jej concept-artcie, a także dodać klatki pośrednie.
2. TIE- DOWN / ANIMACJA
Na tym etapie postacie zyskują swój finalny wygląd. Dodaje się detale, części garderoby, mimikę.
ROUGH
TIE- DOWN
Jednak skończony rysunek nadal jest szkicem stworzonym z wielu kresek i wymaga dopracowania, tzw. czyszczenia
3. CLEAN-UP / CZYSZCZENIE
Krótko mówiąc czyszczenie polega na stworzeniu lineartu klatki. W animacji potrzeba pojedynczej, zdecydowanej linii o jednakowej grubości z zachowaniem jednolitego docisku na papierze, dlatego ten etap jest taki ważny i wykonują go doświadczone osoby, które mają wyrobioną rękę w rysowaniu, dbają o detale i potrafią panować nad wyglądem tworzonej kreski.
4. DIGITIZATION / DIGITALIZACJA
Mając już gotową klatkę animacji w formie papierowej musimy przenieść ją do komputera, by móc stworzyć cyfrową wersję animacji, którą będą mogli oglądać inni. Przygotowane klatki najczęściej digitalizacje się z wykorzystaniem skanera, jednak czasami używa się do tego aparatu ustawionego na odpowiednim statywie. Ważne jest, by wszystkie rysunki miały swego rodzaju znaczniki, które pozwolą na ustawienie wszystkich klatek w komputerze dokładnie w takiej samej pozycji, w jakiej zostały one narysowane, ponieważ niedokładne złożenie klatek może zaburzyć płynność animacji i stworzyć niechciany efekt skaczącego obrazu.
5. DIGITAL CLEAN-UP / CYFROWE CZYSZCZENIE
Niestety samo skanowanie czy zrobienie zdjęcia gotowemu rysunkowi nie wystarczy, ponieważ taka wersja często zawiera wiele błędów i śmieci powstałych przez kurz, resztki gumki, zagięcia, czy nawet zabrudzenia i rysy na płycie skanera. To wszystko oczywiście należy usunąć, a samą kreskę poprawić, gdyż ten etap może zniekształcić linie – z tego powodu tak ważny jest jednolity nacisk ołówka, ponieważ każda różnica w nacisku wyjdzie w tym etapie dokładając nam dodatkowej pracy.
6. COLORING / NAKŁADANIE KOLORÓW
Nałożenie koloru jest dość łatwym i szybkim procesem, ale tylko jeśli mamy odpowiednio przygotowane klatki, na których zaznaczone są cienie, a linie nie są przerwane. Kiedyś kolorowało się klatki nanosząc farby na cele (specjalne folie do animacji), teraz wystarczą programy graficzne, które znacznie skracają ten proces.
7. EFFECTS / DODAWANIE EFEKTÓW
Dodanie efektów to ostatni etap, by nasza klatka mogła trafić do ujęcia. Efekty dodaje się po to, by rysunki współgrały z tłami, a nie były odrębnym bytem. Dodanie rozmycia, zmiękczenie linii, lekki gradient, by kolor nie był taki płaski, to wszystko sprawia, że w gotowym ujęciu wszystko będzie na swoim miejscu i widz będzie mógł czerpać przyjemność z oglądania.






Leave A Reply