Co to takiego? Jest to podświetlany stół (ang. light box / animation table), wykonany przeważnie z drewna, posiadający możliwość regulacji kąta nachylenia. W blacie ma wycięty otwór w kształcie koła, w który montuje się dysku do animacji (ang. animation disc). Dysk stanowi jego główną częścią i powierzchnię roboczą dla animatora, zwykle zrobiony jest z matowego szkła lub pleksi ze źródłem światła umieszczonym od spodem, tak aby uzyskać jednolicie świecącą powierzchnię.
Po co animatorowi taki stół?
Przede wszystkim, by ułatwić pracę przy tworzeniu animacji rysunkowej. Normalnie, kiedy nakładasz na siebie kolejne narysowane klatki, to te poprzednie stają się coraz słabiej widoczne. Powoduje to, że już przy trzeciej klatce musisz podnosić kartki, by zobaczyć wcześniejsze rysunki. Podświetlany stół pozwoli ci widzieć sekwencję rysunków przy dużo większej ilości kartek, a zamontowany pegbar zapobiegnie ich przemieszczaniu.
Stół do animacji przydaje się również w późniejszym etapie pracy, jakim jest tworzenie lineartu, czyli odrysowywania wszystkich bazowych linii animowanych elementów. Umieszczenie pod kartką gotowej klatki pozwoli ci bez trudu narysować odpowiednie linie.
Dysk do animacji
Jak już wcześniej wspomniałam ma on kształt koła, a jego rozmiar zależy od wielkości papieru do animacji, dla którego jest przeznaczony. Na dyskach poza pegbarem często montowane są też dwie linijki, które umożliwiają narysowanie prostych linii oraz linii pomocniczych, które przydają się przy animacji.
Ale dlaczego koło, a nie prostokąt?
Odpowiedź jest bardzo prosta – żeby można nim było dowolnie obracać. Jeśli będziesz chcieć narysować coś do góry nogami, to nie musisz obracać całego stołu, wystarczy, że przekręcisz sam dysk.
W zagranicznych sklepach dostępne są gotowe konstrukcje dysków do animacji, które wyglądają tak:
Kilka spraw technicznych, o których warto wiedzieć przed kupnem stołu:
Na co warto zwrócić uwagę?
- Jakość i rodzaj oświetlenia
(LED, świetlówki, itp.) – Szczególnie ważne jest tutaj równomierne rozmieszczenie światła oraz jego natężenie. Zwrócić także uwagę, czy cały obszar pracy jest jednolicie oświetlony.
- Wielkość przestrzeni roboczej
Rozmiar przestrzeni roboczej powinieneś dobrać do wielkości papieru na jakim będziesz animować.
- Wielkość stołu
Stół powinien być dostosowany do twoich potrzeb. Jeśli masz mało miejsca albo często przenosisz swój kącik pracy, to dużo wygodniejsza będzie mała i lekka konstrukcja niż masywny stół wielkości biurka.
- Dysk
Dysk do animacji powinien być wykonany z matowego, solidnego szkła bądź pleksi o odpowiedniej grubości, ponieważ animując często będziesz opierać na nim swoje ręce i zbyt cienka powierzchnia może łatwo pęknąć pod naciskiem.
- Dodatki
Stół do animacji będzie ci służył przez lata, więc warto zastanowić się nad różnymi dodatkami. Na przykład, z jakiego pegbaru chcesz korzystać, czy potrzebne ci są dwie wbudowane linijki, albo czy przyda ci się jakaś dodatkowa półeczka na przybory.
Z jakimi dodatkowymi funkcjami możemy się spotkać?
- Zmiana natężenia światła
Jak dla mnie jest to niezwykle przydatna funkcja, z której często korzystam. Pozwala zmniejszyć lub zwiększyć natężenie światła w zależności od potrzeb, dzięki czemu w dzień doskonale widać rysunki, a w nocy światło nas nie razi.
- Zmiana położenia
Czyli możliwość regulacji kąta nachylenia deski. Jeśli dużo pracujesz przy sztalugach, to pokochasz tę funkcję. Mi chybaby wysiadły plecy, gdybym musiała cały czas nachylać się nad rysunkiem. Zdecydowanie wolę pracować w pozycji pionowej lub pod kątem.
- Rotacja
Nie wiem jak ty, ale ja tworząc, co chwilę obracam rysunkiem. Większość stołów wyposażona jest w obrotowy dysk do animacji, ale nie wszystkie, dlatego warto upewnić się, że dysk nie jest zamontowany na stałe.
KTÓRY STÓŁ WYBRAĆ?
Dzisiaj na rynku możesz spotkać naprawdę mnóstwo różnorodnych modeli,
a wybór zależy już tylko od twoich preferencji, tego, co jest dla ciebie ważne oraz grubości twojego portfela.
Podświetlana deska kreślarska
Tania opcja dla osób, które dopiero zaczynają przygodę z animacją. Poniżej trzy typy:
Artograph Light Tracer
CENA: 300-500 zł
Model stworzony pod lekkim kątem, dzięki czemu nie będziesz musieć rysować całkiem na płasko. Dodatkowo przegródka na przybory w prawym górnym rogu. W zestawie 8-watowe świetlówki dzienne. W Polsce jeszcze go nie widziałam, ale za granicą jak najbardziej do dostania.
Przykładowy sklep:
Podświetlana deska kreślarska LED
CENA: 100-400 zł
Mam podobny model i bardzo sobie chwalę! Dostępny w różnych formatach (ja mam A3) dający bardzo jasne światło dzięki wbudowanym LED. Dodatkowo jest możliwość regulacji poziomu oświetlenia, co bardzo ułatwia pracę o różnych porach dnia. No i waga! Bardzo leciutki, przez co często go razem z laptopem zabieram w podróż 🙂 Dziś są już nawet w Polsce firmy sprzedające tego typu modele. Choć na allegro tego typu produkty sprowadzane z Aliexpres też znajdziecie.
Przykładowy sklep:
Sax Inovart Lumina Light Box
CENA: 500-500 zł
Niektórzy korzystają z tego typu podświetlenia, które jednocześnie jest dla nich sceną do animacji wycinankowych. Jeśli planujesz zajmować się nie tylko animacją tradycyjną, ale również manualnie coś porobić, to ten model jest dla ciebie 🙂 Dzięki jarzeniówką oddalonym od matowej szyby mamy do dyspozycji delikatne równomiernie rozłożone światło. Niestety nie widziałam go w Polsce, dlatego jeśli ktoś trafił proszę o informacje w komentarzu, to dopiszę.
Przykładowy sklep:
Natomiast, jeżeli oczekujesz od stołu czegoś więcej niż tylko tego, by świecił i ważne są dla ciebie dodatkowe funkcji, takie jak: zmiana położenia, rotacja czy zmiana natężenia światła, to masz trzy wyjścia:
Opcja 1
Kupujesz gotowy stół.

Wooden Portable - 15 Field Lightbox
często zamawiam w tym sklepie i jakość naprawdę wysoka, dlatego bardzo polecam ich produkty. Cenowo, pomimo, że w funtach, też uważam, że nie jest źle. W końcu to sprzęt na lata.

*NEW LED* Easel Design Pro
Stół z oświetleniem LED. W zestawie znajduje się pregbar (możliwość wyboru typu). Stół jest wyposażony w regulowane pokrętła, po jednym z każdej strony, co daje większą swobodę w ustawieniu pozycji.

Full Table Pro Starter Kit
Stalowa lekka konstrukcja stołu z białym oświetleniem LED. Wysokość standardowego biurka z możliwością regulacji górnej części od 0 do 30 stopni. Pod stołem znajduje się również mała półka na przybory.

Animation table Handroo Premiere
Bardzo lekka Francuska konstrukcja idealna do przenoszenia. Niestety, ale w zestawie brak pegbara oraz jarzeniówki, które trzeba osobno dokupić. Oczywiście oba produkty znajdują się w sklepie.
Opcja 2
Pół na pół
Zlecasz zrobienie konstrukcji takiego stołu i wycięcie odpowiedniego okręgu. To tańsze rozwiązanie, ponieważ wystarczy zakupić odpowiednie części i materiały, a później to wszystko samodzielnie zmontować.

Perspex Disc - 15F
Dysk w postaci samej tarczy wykonanej z pleksiglasu odpornej na żółknięcie. Na tarczy znajduje sie otwór o średnicy 25mm ułatwiający obracanie podczas obracania. ! zestawie jest plastikowy pegbar typu ACME, ktory mozna dokleić do tarczy.

Black Plexiglas Animation Disc
Profesjonalny dysk do animacji. Posiada matowe szkło otoczone czarną ramą, co zapewnia stabilność. Dodatkowo na górze i na dole otwory, do swobodnego obroku tarczy. W zestawie dwa metalowe pegbary typu ACME, które można całkowicie usunąć.

Easel Design Pro
Solidna, drewniana konstrukcja stołu bez dysku animacyjnego. W zestawie znajdują się żarówki montowane w specjalnym pudełku, dające białe światło, które przymocowane do stołu, przesuwa się w górę i w dół razem z górna częścią stołu.
Opcja 3
samodzielne wykonanie stołu
Ostatnią opcją jest samodzielne wykonanie stołu. W prawdzie będzie cię to kosztować troszkę więcej pracy, ale stworzysz stół w 100% dopasowany do twoich potrzeb.
Przykładowo tak wygląda mój ręcznie robiony stół:
Co go wyróżnia?
Przede wszystkim to, że posiada oświetlenie LEDowe, które zapewnia doskonałą jakość i idealne rozłożenie światła. Dodatkowo mam możliwość regulacji natężenia oświetlania przy pomocy pilota (no i rachunki nie są tak duże). Drugą rzeczą jest wykorzystania matowego szkła zamiast pleksi – wprawdzie nie ma to żadnego wpływu na jakość animacji, ale wolę tworzyć na twardym szkle, niż na plastiku. Trzecia to powierzchnia stołu. Podczas pracy uwielbiam mieć pod ręką wszystkie szkice, a dzięki dużej powierzchni mogą obkleić nimi cały stół i dowolnie zmieniać ich układ bez potrzeby robienia dziur w ścianie. No i lada dzień dojdzie jeszcze półeczka na przybory do animacji typu ołówki i gumki, której na zdjęciu jeszcze nie ma.




Comment
Mam jednak pytanie dotyczące jednego z elementów stołu, którym jest pegbar. Czy w przypadku konstrukcji własnego stołu można rozważyć zakup różnych typów pegbarów, czy jest jeden uniwersalny, który by pasował do większości konstrukcji? Również czy istnieje jakieś rozwiązanie, które pozwalałoby na wymienialność tych pegbarów, dla elastyczności w pracy? A co do tematu oświetlenia, zastanawiam się, czy nie lepiej byłoby zainwestować w oświetlenie LED o regulowanej temperaturze światła? Praca przez długie godziny przy jednolitym świetle może męczyć oczy, a możliwość dostosowania barwy światła do pory dnia wydaje się być dobrym rozwiązaniem. W nocy można korzystać ze światła o ciepłej barwie, co jest mniej męczące dla oczu, a w ciągu dnia dostosować je do naturalnego światła zewnętrznego.