Od tego etapu wszystko się zaczyna i jest szczególnie ważny. Dlaczego? Ponieważ to tu rodzi się cała animacja (kolejne dwa, dotyczą już tylko procesu produkcji, a nie projektowania). Jeśli pre-produkcji nie poświęcisz wystarczająco dużo czasu, to prędzej czy później wszystkie błędy, jakie popełniłeś bagatelizując ten etap, wyjdą na jaw, a poprawienie ich nie będzie już takie łatwe. Sama miałam ten problem tworząc animatic w “Błękitnym Drzewie”. Nie dopracowałam go dobrze czasowo na tym etapie, przez co, podczas animowania ujęć okazywało się, że kilka musiałam ściąć, a inne trafiały w całości do kosza razem z kilkoma miesiącami ciężkiej pracy.
Co zaliczamy do tego etapu, i w jakiej kolejności powinno się je wykonywać?
POMYSŁ
Czyli po prostu wymyślenie, o czym tak właściwie ma opowiadać twoja animacja.
ZARYS FABUŁY
To zagłębienie się w pomysł, rozpisanie go, przygotowanie postaci, ustalenia długości animacji oraz tego, do jakiego widza ma być ona skierowana. Zarys fabuły różni się do scenariusza tym, że nie musisz się tu trzymać żadnych zasad – po prostu przelewasz na papier swoje wyobrażenie o całej animacji. To taki brudnopis, zanim przystąpisz do tworzenia scenariusza.
SCENARIUSZ
Scenariusz jest spisem najistotniejszych elementów projektu, takich jak: fabuła, dialogi, opis lokalizacji, działań czy efektów dźwiękowych. Powinien zawierać tylko te elementy, które są ważne z punktu widzenia artystów, by umożliwić im zobrazowanie danej animacji. Scenariusz należy napisać krótko, zwięźle i na temat. Musi być również przejrzysty i czytelny, żeby każdy członek zespołu bez problemu mógł odnaleźć w nim swoją część pracy.
PORTRET PSYHOLOGICZNY POSTACI
Jest to budowanie osobowości naszego bohatera, dzięki której nie będzie on zwykłą kukiełką pozbawioną uczuć, wspomnień, lęków czy skaz. Aby dobrze wykreować postać w filmie, animacji czy książce należy zacząć właśnie od stworzenia takiego portretu psychologicznego, który tchnie w postać życie, co z kolei sprawi, że widz będzie mógł się z nią utożsamić i intensywniej przeżywać jej losy.
STORYBOARD
To przedstawienie całej fabuły przy pomocy prostej sekwencji rysunków. Zmienia się tekstową wersję historii w jej obrazkowy odpowiednik, w którym należy uwzględnić takie elementy jak: poruszanie się bohaterów, ich emocje, kadrowanie czy ruch kamery. Poza tym obok rysunków w tabelce umieszcza się także opis akcji, treść dialogów, numer ujęcia oraz czas jego trwania.
PROJEKT POSTACI I LOKACJI
Na tym etapie przygotowuje się wygląd postaci oraz miejsc, w których będzie rozgrywać się cała akcja. Tworzy się tzw. Concept Art postaci lub Character Design, czyli rozrysowanie ich wyglądu z różnych punktów widzenia (minimum to: przód, półprofil i tył) oraz dodatkowo przygotowuje się kilka póz pokazujących ich ruch i emocje. Tworzy się także Location Design, czyli rozrysowanie wszystkich miejsc z różnych perspektyw, w których toczyć się będzie akcje animacji.
ANIMATIC
Animatic to zmontowana wersja storyboardu. Ustala się w nim długość każdego ujęcia oraz dodaje dialogi i najistotniejsze efekty dźwiękowe. Jest to szkic projektu, na który można nanosisz wszystkie poprawki bez większych konsekwencji. Animatic powinno się oglądać równie przyjemnie i płynnie, co gotowy produkt – pomijając oczywiście stronę wizualną. Jeśli coś się w nim dłuży lub nie wywołuje takich emocji, jakie były zaplanowane, to jest to najlepszy moment, żeby to poprawić.
KOLORYSTYKA TŁA I POSTACI
Kolor to nie tylko ładne barwy, ale też element pomagający nam w wyeksponowaniu nastroju danej sceny, towarzyszących jej emocji oraz klimatu. Kolorystyka powinna być spójna dla całego projektu i dobrze przemyślana, by idealnie oddawała opowiadaną historię. To na tym etapie ustala się kolorystykę postaci, przedmiotów i scen.
UDŹWIĘKOWIENIE
Ten etap zależy od doświadczenia, budżetu i tego, jaką animację tworzysz.
Jeśli będą w niej dialogi, to dobrze w pre-produkcji stworzyć zarys audiowizualny i je nagrać W połączeniu z animatickiem pozwolą nam sprawdzić, jaki jest odbiór całej produkcji i co powinno się w nich jeszcze poprawić. Nagrane dialogi dają również animatorowi obraz tego, jak postać ma poruszać ustami.
Natomiast jeśli animacja nie posiada dialogów, to dźwiękiem polecam zająć się dopiero na etapie montażu, kiedy masz już gotowy obraz i nie przewidujesz w nim większych zmian. Takie rozwiązanie daje również większą swobodę kompozytorowi i dźwiękowcom odpowiedzialnym za udźwiękowienie, ponieważ łatwiej będzie im zbudować odpowiedni klimat widząc gotowy produkt.
PRZYGOTOWANIE HARMONOGRAMU PRACY
Jeśli etap pre-produkcji zostanie dopięty na ostatni guzik, można zacząć przygotowania do kolejnego, jakim jest produkcja. W takiej sytuacji warto ustalić sobie harmonogram pracy, dzięki któremu będziesz mieć pełną kontrolę nad powstawaniem animacji i możliwość zaplanowania ze sporym wyprzedzeniem, kiedy i jakich osób będziesz potrzebować do pracy. (Dzięki temu oni również będą mogli wygospodarować dla ciebie czas)
Mając harmonogram masz jednocześnie kontrolę nad czasem i ilością pracy. Możesz dowolnie go modyfikować zmieniając kolejność i priorytety w taki sposób, żeby prace przebiegały w równym tempie i zostały zakończone w ustalonym terminie.






Leave A Reply